Dlhá a preslávená história značky Jaguar v motoristickom športe navždy ovplyvnila vývoj našich cestných automobilov. Vstupom do pretekov Formuly E budeme v tejto tradícii pokračovať a určovať smerovanie našich budúcich elektrických vozidiel.
NAŠE PRETEKÁRSKE AUTOMOBILY
XK120
Dátum: 1948 – 1954
Najvyššia rýchlosť: 200,5 km/h
Objem motora: 3 442 cm3
Výkon: 160 k/119 kW
Fakt: XK120 je pri uvedení na trh najrýchlejším sériovým vozidlom na svete
C-TYPE
Dátum: 1951 – 1953
Najvyššia rýchlosť: 231,7 km/h
Objem motora: 3 442 cm3
Výkon: 207 k/154 kW
Fakt: Brzdové kotúče modelu C-Type sa stali štandardom v automobilovom priemysle
D-TYPE
Dátum: 1954 – 1957
Najvyššia rýchlosť: 260,7 km/h
Objem motora: 3 442 cm3
Výkon: 250 k/186 kW
Fakt: Model D-Type vyhral preteky Le Mans v rokoch 1955, 1956 a 1957
XJS
Dátum: 1975 – 1996
Najvyššia rýchlosť: 246,2 km/h
Objem motora: 4 235 cm3
Výkon: 285 k/212 kW
Fakt: Model XJS vyhral preteky Spa 24 hodín v roku 1983
XJR
Dátum: 1983 – 1991
Najvyššia rýchlosť: 368,2 km/h
Objem motora: 6 995 cm3
Výkon: 750 k/559 kW
Fakt: Model XJR-12 získal prvé a druhé miesto v Le Mans v roku 1990
FORMULA 1 - R2 & R3
Dátum: 2000 – 2004
Najvyššia rýchlosť: 312,2 km/h
Objem motora: 2 998 cm3
Výkon: 770 k/574 kW
Fakt: Eddie Irvine a Mark Webber pretekali za tím Jaguar F1
Formula E I-TYPE 1
Dátum: 2016 – 2017
Najvyššia rýchlosť: obmedzená na 225,3 km/h
Objem motora: -
Výkon: 200 kW, čo zodpovedá 270 k
Fakt: Značka Jaguar sa vrátila k pretekaniu v tretej sezóne Formuly E v rokoch 2016/17
Formula E I-TYPE 2
Dátum: 2017 – 2018
Najvyššia rýchlosť: obmedzená na 225,3 km/h
Objem motora: -
Výkon: 200 kW, čo zodpovedá 270 k
Fakt: Značka Jaguar získala svoje prvé pódiové umiestnenie a prvú štartovaciu pozíciu s modelom I‑TYPE 2 vo štvrtej sezóne v rokoch 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3
Dátum: 2018 – 2019
Najvyššia rýchlosť: 250 km/h
Kapacita akumulátora: 52 kWh
Výkon: 250 kW, čo zodpovedá 335 k
Fakt: Jaguar I-TYPE 3 zabezpečil tímu prvé víťazstvo Formuly E na rímskej veľkej cene E-Prix v roku 2019 – išlo o prvé medzinárodné víťazstvo značky Jaguar v motoristickom športe od roku 1991.
FORMULA E I-TYPE 4
Dátum: 2019 – 2020
Najvyššia rýchlosť: 280 km/h
Kapacita akumulátora: 52 kWh
Výkon: 250 kW, čo zodpovedá 335 k
Fakt: Model Jaguar I-TYPE 4 je vybavený najľahšou a najúčinnejšou pohonnou jednotkou, akú kedy Jaguar Racing vyrobil; vďaka nej získal dominantné víťazstvo v Mexico City a prvú štartovaciu pozíciu a pódiové umiestnenie v Santiagu.
NAŠE PRETEKÁRSKE MÍĽNIKY
XK120
1948 – 1954 – SILVERSTONE A LE MANS
Úplne nový športový automobil a skúšobné pole pre revolučný motor XK od spoločnosti Jaguar. Model XK120 je hodnotený ako najrýchlejší sériový automobil na svete. V roku 1949 prišiel model XK120 prvý do cieľa na pretekoch v Silverstone a o rok neskôr debutovali tri vozidlá XK120 v Le Mans. Začala sa nová éra automobilových pretekov.
C-TYPE
1951 – 1953 – LE MANS
V roku 1951 nastúpil do spoločnosti Jaguar letecký inžinier Malcolm Sayer a priniesol so sebou disciplínu a noblesu leteckého priemyslu. Jeho prvou spoluprácou bol model C-Type, ktorý vyhral v Le Mans a pilot druhého vozidla Stirling Moss prekonal rekord kola. V roku 1953 vyhral C-Type v Le Mans znova a obsadil tri zo štyroch najvyšších priečok.
D-TYPE
1954 – 1957 – LE MANS
Zlé počasie pripravilo D-Type o víťazstvo v Le Mans v roku 1954, a to aj napriek tomu, že vozidlo dosiahlo ohromujúcu najvyššiu rýchlosť 273,5 km/h. Aerodynamický model však bojuje ďalej a vyhráva preteky v rokoch 1955, 1956 aj 1957 – pričom v tomto roku obsadil päť zo šiestich najvyšších priečok. D-Type je dodnes jedným z najúspešnejších pretekárskych automobilov, aké boli kedy vyrobené.
XJS
1975 – 1996 – ETCC A SPA 24 HODÍN
V roku 1982 vstúpil britský pretekár Tom Walkinshaw pod hlavičkou TWR do tímu vozidiel XJS s motorom V12 na Majstrovstvá Európy cestovných automobilov (ETCC) a počas nich si pripísal niekoľko víťazstiev. Walkinshaw pokračuje a v roku 1984 získava titul majstra na Majstrovstvách ETCC pilotov a v tom istom roku vyhráva aj prestížne preteky Spa 24 hodín.
XJR-9
1983 – 1991 – DAYTONA 24 HODÍN A LE MANS
Vozidlá XJR s uzavretým kokpitom sa na svetových vytrvalostných okruhoch na dlhé trate ukázali ako hrozivé a pôsobivé zároveň – a nebolo to inak ani v prípade modelu XJR-9 v roku 1988. Toto superšportové auto s motorom V12 si vyjazdilo víťazstvo na pretekoch Daytona 24 hodín, kde pilot Martin Brundle získal titul najlepšieho pilota, a následne v Le Mans, kde značka Jaguar získala prvenstvo v rámci Majstrovstiev sveta výrobcov.
R1 AŽ R5
2000 – 2004 – FORMULA 1
Po vstupe spoločnosti Jaguar do súťaží Formuly 1 získal Eddie Irvine, bývalý pilot značky Ferrari, počas svojho pôsobenia niekoľko umiestnení na stupňoch víťazov. Tím zároveň poslúžil uznávanému austrálskemu pilotovi Markovi Webberovi ako skúšobný terén. Jaguar, ktorý vlastnila spoločnosť Ford, vyvinul tri automobily a všetky poháňa motor Cosworth V10.
I-TYPE 1
2016 – FORMULA E
Tím Jaguar Racing, inšpirovaný našou pretekárskou tradíciou a poháňaný kolektívom renomovaných pretekárskych konštruktérov a špičkových technikov, vstúpil spolu s neuveriteľným automobilom I-TYPE 1 do súťaže Formuly E: odvážny, súťaživý a odhodlaný pretekať.
I-TYPE 2
2017 – FORMULA E
Po predstavení modelu I-TYPE 2 zaznamenal tím Jaguar Racing svoju doposiaľ najúspešnejšiu sezónu v súťaži Formuly E, ktorá mu priniesla množstvo umiestnení v prvej desiatke. Model I-TYPE 2, účelovo skonštruovaný pre náročné mestské okruhy, dodal 200 kW (270 k) výkonu a zrýchlil z nuly na 100 km/h za neuveriteľných 2,9 sekundy.
I-TYPE 3
2018 – 2019 – FORMULA E
Jaguar I-TYPE 3 s novozélandským pilotom Mitchom Evansom sa zapísal do dejín tímu Panasonic Jaguar Racing, keď preň v apríli 2019 vybojoval historicky prvé víťazstvo v sérii ABB FIA Formula E na rímskej veľkej cene E-Prix a prvé medzinárodné víťazstvo pre značku Jaguar v motoristickom športe od roku 1991.
I-TYPE 4
2019 – 2020 – FORMULA E
Jaguar I-TYPE 4 je vybavený najľahšou a najúčinnejšou pohonnou jednotkou, akú kedy Jaguar Racing vyrobil; dosiahla najvyššiu rýchlosť 280 km/h. Vďaka nej získal dominantné víťazstvo v Mexico City a prvú štartovaciu pozíciu a pódiové umiestnenie v Santiagu. Sezónu uzavrelo šesť pretekov plných akcie v priebehu deviatich dní na uzavretom okruhu na historickom berlínskom letisku Tempelhof. Tím Panasonic Jaguar Racing skončil na silnej siedmej pozícii v hodnotení tímov šampionátu.