PRETEKÁRSKA DNA

Dlhá a bohatá história značky Jaguar v oblasti motošportu nám vždy slúžila ako zdroj informácií pre vývoj cestných vozidiel. Vstupom do Formuly E budeme v tejto tradícii pokračovať, čo sa odrazí aj na našom smerovaní pri budúcej výrobe elektrických vozidiel.

NAŠE PRETEKÁRSKE VOZIDLÁ
XK120
Obdobie: 1948 – 1954
Max. rýchlosť: 200,5 km/h
Výkon: 160 k na brzde/119 kW
Fakt: XK120 je najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo sveta pri uvedení na trh.
C‑TYPE
Obdobie: 1951 – 1953
Max. rýchlosť: 231,7 km/h
Objem motora: 3 442 cm3
Výkon: 207 k na brzde/154 kW
Fakt: Kotúčové brzdy modelu C‑Type sa stávajú štandardom v automobilovom priemysle.
D‑TYPE
Obdobie: 1954 – 1957
Max. rýchlosť: 260,7 km/h
Objem motora: 3 442 cm3
Výkon: 250 k na brzde/186 kW
Fakt: D‑Type víťazí na Le Mans v rokoch 1955, 1956 a 1957.
XJS
Obdobie: 1975 – 1996
Max. rýchlosť: 246,2 km/h
Objem motora: 4 235 cm3
Výkon: 285 k na brzde/212 kW
Fakt: XJS víťazí v roku 1983 na 24-hodinových pretekoch na okruhu Spa.
XJR
Obdobie: 1983 – 1991
Max. rýchlosť: 368,5 km/h
Objem motora: 6 995 cm3
Výkon: 750 k na brzde/559 kW
Fakt: XJR-12 získava prvé a druhé miesto na pretekoch Le Mans 1990.
FORMULA 1 – R2 A R3
Obdobie: 2000 – 2004
Max. rýchlosť: 312,2 km/h
Objem motora: 2 998 cm3
Výkon: 770 k na brzde/574 kW
Fakt: Eddie Irvine a Mark Webber jazdia v F1 za tím Jaguar.
I‑TYPE 1 PRE SÚŤAŽ FORMULA E
Obdobie: 2016 – 2017
Max. rýchlosť: 225,3 km/h
Objem motora: neuvádza sa
Výkon: 200 kW, zodpovedá výkonu na brzde 270 k
Fakt: Jaguar sa vracia na okruhy Formuly E v tretej sezóne 2016/17.
I‑TYPE 2 pre súťaž Formula E
Obdobie: 2016 – 2017
Max. rýchlosť: 225,3 km/h
Objem motora: neuvádza sa
Výkon: 200 kW, zodpovedá výkonu na brzde 270 k
Fakt: Jaguar dosiahol svoje prvé pódiové umiestnenie a prvú „pole position“ s modelom I‑TYPE 2 v rámci štvrtej sezóny 2017/18.
NAŠE PRETEKÁRSKE MÍĽNIKY
XK120
1948 – 1954 – SILVERSTONE A LE MANS

Úplne nové športové vozidlo XK120, ktoré je zároveň testovacím prostredím pre revolučný motor XK značky Jaguar, je považované za najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo sveta. V roku 1949 prešiel model XK120 ako prvý cieľovou čiarou na Silverstone a rok nato zažili tri vozidlá XK120 premiéru na Le Mans. To je začiatok novej éry automobilových pretekov.
C‑TYPE
1951 – 1953 – LE MANS

V roku 1951 nastupuje do automobilky Jaguar letecký inžinier Malcolm Sayer a prináša si so sebou disciplínu a odborné znalosti z leteckého priemyslu. Prvý projekt, na ktorom spolupracuje, model C‑Type, víťazí na Le Mans a jazdec druhého vozidla Stirling Moss láme rekord na okruh. V roku 1953 C‑Type opäť víťazí na Le Mans a získava tri zo štyroch najvyšších priečok.
D‑TYPE
1954 – 1957 – LE MANS

D‑Type prichádza o víťazstvo na Le Mans v roku 1954 kvôli zlému počasiu napriek tomu, že dosahuje závratnú maximálnu rýchlosť 270 km/h. Toto aerodynamické vozidlo však vracia úder a víťazí v rokoch 1955, 1956 a 1957 – pričom v tomto roku získava päť zo šiestich najvyšších priečok. Do dnešného dňa patrí D‑Type medzi najúspešnejšie pretekárske vozidlá, aké boli kedy vyrobené.
XJS
1975 – 1996 – ETCC A 24 HODÍN SPA

V roku 1982 pod vlajkou TWR vstupuje britský pretekársky jazdec Tom Walkinshaw s tímom vozidiel XJS V12 do Európskeho šampionátu cestných automobilov (ETCC) a pripisuje si pritom viacero víťazstiev. Walkinshaw pokračuje šampionátom jazdcov ETCC 1984 a v rovnakom roku vyhráva prestížne preteky 24 hodín Spa.
XJR-9
1983 – 1991 – 24 HODÍN DAYTONA A LE MANS

Vozidlá XJR so zatvoreným kokpitom sa ukázali byť obávanými súpermi na svetových okruhoch diaľkových vytrvalostných pretekov – a asi najviac XJR-9 z roku 1988. Toto superauto poháňané motorom V12 dosiahlo víťazstvo na 24-hodinových pretekoch Daytona a potom Le Mans, kde jazdec Martin Brundle vyhral súťaž jazdcov a značka Jaguar súťaž výrobcov.
R1 až R5
2000 – 2004 – FORMULA 1

Vpád značky Jaguar do súťaže Formula 1 priniesol bývalému jazdcovi Ferrari Eddiemu Irvineovi počas jeho pôsobenia viacero pódiových umiestnení. Tím zároveň slúži ako tréningové prostredie pre uznávaného austrálskeho jazdca Marka Webbera. Jaguar vyvíja tri automobily, všetky poháňané 10-valcovým vidlicovým motorom Cosworth, ktorý skonštruovala a vlastní spoločnosť Ford.
I‑TYPE
2016 – FORMULA E

Tím Panasonic Jaguar Racing, inšpirovaný našou pretekárskou tradíciou a poháňaný kolektívom uznávaných pretekárskych inžinierov a superinteligentných technikov, vstúpil spolu s neuveriteľným modelom I‑TYPE 1 do pretekov Formuly E: plný odvahy, súťaživosti a odhodlania pretekať.
I‑TYPE II
2017 – FORMULA E

S príchodom modelu I‑TYPE 2 dosiahol tím Panasonic Jaguar Racing svoju doposiaľ najúspešnejšiu sezónu vo Formule E, keď sa mnohokrát umiestnil v prvej desiatke. I‑TYPE 2, ktorý bol účelovo vyrobený pre vyčerpávajúce mestské okruhy, poskytuje výkon 200 kW (270 k na brzde), pričom z 0 na 100 km/h vystretí za bleskových 2,9 sekundy.
SLEDUJTE NÁS

Ak chcete získať exkluzívny interný prístup k tímu, vozidlám a celému dianiu, sledujte nás prostredníctvom uvedených odkazov.


FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM